Syömällä laihtuu!

09.12.2013

Monen toiveena on mahtua vuosien takaiseen vaatekokoonsa. Olisi kiva näyttää taas hoikalta ja katsella kuvaansa vaatekaupan sovituskopin peilistä ilman itseinhoa.

Mutta mikä hienoa, ulkonäkötavoite on enää harvoin painonpudottajan päätavoite. Terveyden menettämisen pelko on usein se, joka lopulta saa ihmisen tekemään elämänmuutoksen.

Kun huomaa, että hengästyy jo kauppareissusta. Kun pulkkamäessä ei jaksa kivuta lapsen kanssa rinnettä ylös läkähtymättä. Kun verenpaine ja kolesteroli huitelevat korkealla ja ihminen tuntee itsensä usein väsyneeksi ja ärtyneeksi. Tai kun joutuu oikein asettelemaan itseään mahtuakseen henkilöautoon.

Silloin tietää, että on aika tehdä asialle jotain. Muutos voi kuitenkin myös pelottaa ja vasta-argumentteja löytyy. ”Tulen vihaiseksi nälkäisenä, tiuskin läheisilleni, kaadun ja loukkaan itseni jos alan lenkkeillä, isotätini painoi sata kiloa ja eli terveenä 90-vuotiaaksi asti”.

Käydäänpä läpi nämä kaikki argumentit. Painon pudottaminen ei tarkoita nälkäisenä olemista. Päinvastoin. Yhtälö on yksinkertainen. Ihminen laihtuu silloin, kun energiansaanti on pienempi kuin energiankulutus. Kun liikunnasta tulee osa elämäntapaa, kuluu myös energiaa aivan eri tavalla kuin aiemmin. Painonpudottajan pitääkin syödä monipuolista, ravintoarvoltaan rikasta ruokaa. Sellaista, joka pitää nälän poissa mutta ei sisällä turhia kaloreita. Ja kun ei ole nälkä, pysyy ärtymyskin loitolla.

Kaatumisen ehkäisyssä liikunta on keskeinen tekijä. Rakentamalla lihaskuntoa ja liikkuvuutta ihminen hallitsee liikkeensä paremmin. Yksi tärkeimpiä tasapainoon vaikuttavia tekijöitä on voimaharjoittelun avulla saavutettu lihaskunto.

Ja totta, ylipainoinen voi olla terveempi kuin hoikka. Hoikkavartaloinen voi olla liikkumaton ja hänellä voi olla epäterveelliset elämäntavat. Tällainen hoikka ihminen tarvitsee elämäntaparemonttia aivan yhtä paljon kuin ylipainoinenkin.

Painonpudottajan ei tulekaan verrata itseään naapurinrouvaan, joka pysyy hoikkana valkoviinidieetin avulla. Turvallinen ja pysyvä painonpudotus syntyy hyvästä, terveellisestä ravinnosta ja itselle mieluisasta liikunnasta, sopivassa suhteessa.
Ajankohtaista
06.02.2018
Hyvinvoiva keho ja treenattu mieli
Lue lisää
11.08.2016
Kuntokatsastus käynnistää syksyn!
Lue lisää
21.01.2016
Vahva Mieli ja Keho -yksilövalmennukset alkavat
Lue lisää
13.10.2015
Mielen ja kehon valmennusohjelma käynnistyy helmikuussa
Lue lisää
21.05.2015
Uudet toimitilat ja yhteistyö Terapiahuone Mielen Tilan kanssa
Lue lisää
09.12.2013
Syömällä laihtuu!
Lue lisää
13.06.2013
Liikkuminen palkitaan varmasti
Lue lisää