Asiakkaan muutostarina

15.03.2019

Tämä on keski-ikäisen psykologin muutostarina liikunnan välttelijästä energiseksi itsestä huolehtijaksi.
 
En ole koskaan pitänyt liikunnasta. En oikein mistään lajista. Koululiikunta oli painajaista, ja koulun loppumisessa oli se paras puoli, ettei enää tarvinnut osallistua liikuntatunneille. Tämä oli siis lähtötilanne. Vastaanottotyöhön siirryttyäni päivittäisen istumisen määrä lisääntyi huomattavasti, ja pikkuhiljaa painoa alkoi kertyä.
 
Myös selkä- ja niskavaivat lisääntyivät. Illalla väsytti, ja teki mieli lähinnä suklaata. Yrittäjänä toimiminen oli uutta, ja tuli täytettyä kalenteria vähän liikaa, mikä alkoi kuormittaa. Ruokatunnit jäivät toisinaan pitämättä.
 
Työpaikallamme aloitti toimintansa hyvinvointivalmentaja ja personal trainer Rita Jussila vuonna 2015. Se osoittautui minun kannaltani onnenpotkuksi. Keskustelimme terveysohjelman aloittamisesta useaan otteeseen noin puolen vuoden ajan, ennen kuin päätin syksyllä 2016 aloittaa ohjelman Ritan valmennuksessa.
 
Tämä harkintavaihe oli uskoakseni aika tärkeä, sillä mietin tarkkaan, onko motivaationi riittävä. Ohjelma alkoi perusteellisella haastattelulla, jonka jälkeen tehtiin kuntotesti, kehon koostumusmittaus ja ruokapäiväkirja-analyysi. Tulokseni olivat huononpuoleiset, mainittakoon, että metabolinen ikäni oli vuosia silloista todellista ikääni korkeampi.
 
Rita laati minulle treeniohjelman, jossa tärkeää mielestäni oli se, että Rita selvitti ja otti huomioon toiveeni ja mieltymykseni. Ei ihan helppo homma, koska mieltymyksiä ei juurikaan ollut! Salille en halunnut mennä, mutta Rita laati kotona tehtävän lihaskunto-ohjelman. En halunnut mitään sitovia aikatauluja, vaan lähinnä kävelylenkkejä ulkona. Nämä kuuluivat ohjelmaan eri pituisina ja -tehoisina. Lisäksi ohjelmaani kuuluivat liikkuvuusharjoitukset niska- ja selkävaivojen helpottamiseksi.
 
Ruokapäiväkirjan pohjalta Rita analysoi ravinnon saantini ja ruokarytmiini liittyvät haasteet. Kävi ilmi, että söin aivan liian harvoin, enkä ollut syönyt esimerkiksi välipaloja. Tästä syystä iltaisin oli hirveä nälkä. Ruokailujen osalta Rita otti huomioon toiveeni, antoi paljon reseptejä ja vinkkejä. Eniten muuttui suunnitelmallisuus: tarkoituksena oli miettiä etukäteen seuraavien päivien syömiset.
 
Puolen vuoden kuluttua painoni oli pudonnut kahdeksan kiloa. Lihasmassaprosenttini oli selkeästi noussut ja rasvan osuus vastaavasti pienentynyt. Kehonkoostumukseni oli muuttunut jo puolessa vuodessa.
 
Kaiken kaikkiaan painoa putosi kymmenen kiloa. Siitä on pari kiloa tullut takaisin, mutta lihasmassa on edelleen kasvanut. Tunnen olevani nyt ominaispainossani. Voin käyttää sellaisia vaatteita, joita halusin, mutta ennen kaikkea olen saanut valtavasti lisää energiaa työhön ja vapaa-aikaan. Nyt reilun kahden vuoden kuluttua metabolinen ikäni on yhdeksän vuotta todellista ikääni alhaisempi.
 
Tärkeintä tässä projektissa on ollut pitkäjänteisyys ja säännöllinen tuki. Rita on kuunnellut toiveitani tarkkaan ja tukenut minua yksilöllisissä tavoitteissani. Voin huomattavasti paremmin kuin kaksi vuotta sitten. Pääsin eroon myös verenpainelääkkeistä puoli vuotta valmennuksen aloittamisesta. Tähän en olisi pystynyt yksin.
 
-  Nainen, psykologi, Espoo
Ajankohtaista
15.03.2019
Asiakkaan muutostarina
Lue lisää
13.03.2019
Nyt on paras aika hankkia nastat ensi talveksi!
Lue lisää
06.02.2018
Hyvinvoiva keho ja treenattu mieli
Lue lisää
11.08.2016
Kuntokatsastus käynnistää syksyn!
Lue lisää
21.01.2016
Vahva Mieli ja Keho -yksilövalmennukset alkavat
Lue lisää
13.10.2015
Mielen ja kehon valmennusohjelma käynnistyy helmikuussa
Lue lisää
21.05.2015
Uudet toimitilat ja yhteistyö Terapiahuone Mielen Tilan kanssa
Lue lisää
09.12.2013
Syömällä laihtuu!
Lue lisää
13.06.2013
Liikkuminen palkitaan varmasti
Lue lisää