Hyvinvoiva keho ja treenattu mieli

06.02.2018

Alkuvuosi on kuntosalien kulta-aikaa. Moni on päättänyt aloittaa kunnonkohotuskuurin ja ylipainostakin pitäisi päästä eroon. Salikortit tekevät kauppansa ja marketeissa ostoskärryt pursuavat raikkaita vihanneksia, täysjyväviljoja, hyvälaatuista proteiinia ja kaikkea muuta terveellistä ja ravitsevaa. Uutta reipasta elämäntyyliä tukee usein myös tipaton tammikuu.

Mutta pian saleilla alkaa olla taas tilaa. Lenkkipoluilla on hiljaisempaa. Kaupan seurantajärjestelmät piirtävät jyrkkää nousukäyrää makeisten, rasvaisten ruokien, leivonnaisten, sipsien, sokeripitoisten virvoitusjuomien ja alkoholin myynnissä.

Ikuisuuskysymys on, miksi näin käy?

Koska ihminen on inhimillinen. Tavoite tulee helposti asetettua epärealistisen korkealle. Muutos sohvaperunasta aktiiviliikkujaksi on liian raju. Kroppa ei kestä, ei jaksa, ihminen ehkä sairastuu tai kyllästyy, kun liikunta onkin tavattoman työlästä. Ruokavalion muutos voi olla liian radikaali. Kaikki syöminen, mikä on aikaisemmin tuottanut mielihyvää, on ehkä jätetty pois.

Kuka sellaista jaksaa, jos odotuksissa on parempi elämä, iloinen mieli ja energinen olo? Joku, mutta harva. Miten ratkaista tämä joka vuotinen tapahtumasarja, josta seuraa aina pettymys ja paluu vanhaan elämäntapaan?

Ihan ensimmäisenä on pidettävä huoli omasta jaksamisesta. Jos arki on yhtä säntäämistä paikasta toiseen, liian tiukkoja aikatauluja, lyhyeksi jääviä yöunia ja jatkuvaa stressiä, on painonpudotuksesta tai aktiivisesta kuntoilusta turha edes unelmoida.

Elämäntapojen muutos alkaa omien ydinarvojen määrittämisestä. Kun arvopohdinta on valmis, voi käyttäytymistä pyrkiä suuntaamaan siten, että se vastaa omia elämänarvoja.

Voidaan esimerkiksi pohtia, mikä osuus liikunnalla ja ravinnolla voisi olla, jotta ihminen voi elää arvojensa mukaista elämää. Jos hyvinvointi on tärkeä arvo tai sitä tarvitaan jonkin toisen arvon mahdollistamiseksi, siitä on pidettävä huolta ja sille on raivattava tilaa. Ehkä on luovuttava jostain muusta? On tehtävä valintoja.

Kun arvot on määritetty ja valinnat tehty, ollaan rakennettu perusta muutokselle. Työ on kuitenkin vasta alussa ja tie perille voi olla pitkä ja kivikkoinenkin. Se johtuu pitkälti siitä, että mieli ei aina tue ihmisen määrittämiä arvoja. Mieli on vahva ja se voi väittää lujasti vastaan. Se pyrkii perustelemaan vanhaa käyttäytymistä kaikenlaisilla selityksillä. Se pyrkii unohtamaan hyvät päätökset.

Mielen kontrollia voi onneksi kehittää. Sitä varten on olemassa erityisiä harjoituksia. Mielen kontrolli kehittyy myös kokemuksen kautta. Jokainen meistä on joskus päättänyt tehdä jotain, mitä ei ole aiemmin uskaltanut, ja onkin yllättynyt positiivisesti. ”Uimahallireissu olikin ihanan virkistävä kokemus – kukaan ei jäänyt tuijottamaan kroppaani!” ”Olen hissin sijaan kävellyt portaat ylös työpaikalle jo monta päivää, enkä enää hengästy juuri lainkaan!”

Tällainen mielen haastaminen edellyttää, että haaste on mitoitettu oikein. Kun muutos tapahtuu itselle sopivin askelein, on tavoite mahdollista saavuttaa. Pysyvän elämäntapamuutoksen ei tarvitse jäädä unelmaksi.
Ajankohtaista
06.02.2018
Hyvinvoiva keho ja treenattu mieli
Lue lisää
11.08.2016
Kuntokatsastus käynnistää syksyn!
Lue lisää
21.01.2016
Vahva Mieli ja Keho -yksilövalmennukset alkavat
Lue lisää
13.10.2015
Mielen ja kehon valmennusohjelma käynnistyy helmikuussa
Lue lisää
21.05.2015
Uudet toimitilat ja yhteistyö Terapiahuone Mielen Tilan kanssa
Lue lisää
09.12.2013
Syömällä laihtuu!
Lue lisää
13.06.2013
Liikkuminen palkitaan varmasti
Lue lisää